Unit Plan
Click on any descriptive text, then type your own.
Unit Author | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Name | SARASWATHY A/P MARIEMUTHOO, SANGEETHA A/P ALAGANDARAN, PUSPA A/P MUNIANDY | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
School District | SEREMBAN DISTRICT | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
School Name | IPRM | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
School City, State | SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Unit Overview | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Unit Title | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.7 Ikan Hiasan | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Unit Summary (GRASPE) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dalam hasrat melahirkan murid yang kreatif dan inovatif ilmu rekabentuk dan teknologi adalah aspek yang sangat penting. Murid akan mendapat ilmu merekabentuk dan menghasilkan sesuatu yang bernilai berpandukan kepada sumber-sumber yang terdapat disekeliling mereka. Persekitaran yang cantik dan nyaman membolehkan kehidupan seharian manusia menjadi lebih selesan dan sempurna. Jiwa manusia semulajadinya mencintai kecantikan sudah tentu barang-barang hiasan yang hidup menjadi pilihan utamanya. Dalam melahirkan insan seni dan menjaga persekitaran serta benda hidup yang lain topik Ikan Hiasan membuka minda murid dalam menimpa ilmu yang berkaitan dan menghasilkan benda yang bernilai. Oleh yang demikian, topik ini tidak terkecuali dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Sekolah Rendah. Murid sebagai perekabentuk perlu mencari bahan dan maklumat tentang ikan hiasan dari pelbagai sumber seperti buku teks, buku rujukan di perpustakaan, majalah, surat khabar, vedio, internet dan sebagainya. Segala maklumat yang dikumpul akan dibincangkan dalam kumpulan masing-masing. Murid juga memainkan peranan sebagai ketua kumpulan dan sebagai ahli kumpulan. Setiap kumpulan perlu mencari bahan yang diperlukan. Murid juga perlu mengetahui cara menggunakan internet kerana perlu sentiasa membuka blog yang khas dibina oleh guru bagi projek yang dilaksanakan. Murid akan mahir menggunakan kemudahan ICT untuk mencari maklumat dan berkongsi maklumat dengan rakan sekelas mereka. Murid perlu menggukan blog untuk mengemukakan soalan kepada guru dan dan guru akan memberikan jawapan serta penjelasan melalui perbincangan dalam blog tersebut. Gambar-gambar dan vedio yang berkaitan dengan projek akan dipamerkan dalam blog projek. Murid boleh melihat dan membaca maklumat tambahan yang disertakan oleh guru dalam blog itu. Setelah murid mengumpul segala maklumat yang diperlukan daripada pelbagai sumber, perbincangan dalam kelas akan dijalankan. Setiap kumpulan perlu menjelaskan ilmu yang telah diperolehi di hadapan kelas. Guru akan mempamerkan bahan-bahan, peralatan seperti ikan hiasan hidup, akurium, tumbuhan akuatik, batu hiasan dalam akurium dan sebagainya sebagai contoh kepada murid. Guru akan menunjukkan secara praktikal kaedah membina akuarium ikan hiasan, pemasangan peralatan dengan selamat dan betul. Pada tahap ini, murid sudah mempunyai maklumat secara teoti dan praktikal yang berkaitan dengan projek. Pada langkah yang seterusnya murid akan menjalankan aktiviti membina akurium ikan hiasan dalam kumpulan masing-masing. Guru akan memberikan bekas akuarium dan peralatan yang penting kepada setiap kumpulan. Murid dengan sendirinya perlu mencari batu hiasan, tumbuhan akuatik yang sesuai berdasarkan kreativiti masing-masing. Setiap kumpulan menjalankan aktiviti pemasangan peralatan akuarium, masukan tumbuhan akuatik dan batu hiasan yang telah dicari oleh ahli kumpulan masing-masing mengikut kreativiti dan inovatif mereka. Setelah murid siap akuarium guru akan memantau dan menyelia hasil setiap kumpulan. Jika terdapat kesalahan guru akan memberikan komen dan murid akan membetulkannya. Selepas itu, setiap kumpulan perlu mencari ikan hiasan yang sesuai mengikut pemahaman dan kreativiti mereka. Pada tahap ini, murid akan mempelajari secara praktikal air yang sesuai dan cara masukan air dalam akuarium serta cara yang betul melepaskan ikan hiasan dalam akuarium. Kaedah yang betul akan ditunjukan oleh guru. Murid akan mengikuti cara guru untuk memasukan air dalam bekas dan seterusnya memasukan ikan hiasan yang telah dibawa dalam akuarium dengan kerjasama kumpulan masing-masing. Setelah projek selesai, setiap kumpulan perlu mempamerkan hasil projek mereka dihadapan kelas. Setiap ahli kumpulan perlu memberikan penjelasan tentang hasil mereka, ilmu yang diperolehi daripada projek yang telah dijalankan, faedah projek, pandangan dan cadangan bagi projek yang akan datang. Guru akan memilih hasil projek yang terbaik tetapi setiap kumpulan yang terlibat akan menerima cenderahati daripada guru. Hasil projek murid akan diletakkan dalam beberapa lokasi terpilih disekolah iaitu sudut bacaan / rehat, bilik guru besar, bilik guru dan perpustakaan. Hasil murid menjadi kebanggaan sekolah, menghiaskan halaman sekolah serta menunjukkan prestasi pelajar aktif dan cemerlang dalam pelbagai bidang. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Subject Area | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i. Ikan Hiasan · Jenis-jenis ikan hiasan · Kaedah membina akuarium ikan hiasan dan pengurusan ikan | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Year/Form | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tahun 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Approximate Time Needed | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 minggu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Unit Foundation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Targeted Curriculum Specifications and Benchmarks | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matlamt Kepiawaian Teknologi Maklumat dan Komunikasi 1. Murid dapat mencari dan memuat turun maklumat dari Internet. 2. Murid dapat mengambil bahagian dalam perbincangan blog. Matlamat Kepiawaian Kemahiran Hidup
a) Semasa Mencari bahan dalam pelbagai sumber termasuk internet dan komputer.
Semasa menjalankan aktiviti membina akuarium ikan dengan mengikut kreativiti kumpulan.
Matlamat Kepiawaian Bahasa Malaysia
Matlamat Kepiawaian Seni
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Student Objectives/Learning Outcomes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Di akhir projek, murid dapat:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Curriculum-Framing Questions | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Essential Question |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Unit Questions |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Content Questions |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Assessment Plan | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Assessment Timeline | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Assessment Summary | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Unit Details | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisite Skills | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Murid harus mempunyai kemahiran dalam,
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Instructional Procedures | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minggu sebelum projek bermula Guru memberikan penjelasan dan nota tentang tajuk perbincangan dan projek. Minggu 1
Minggu 2
Minggu 3
Minggu 4
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Accommodations for Differentiated Instruction | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Resource Student |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gifted Student |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nonnative Speaker | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Materials and Resources Required For Unit | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Technology – Hardware (Click boxes of all equipment needed) |